تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۱۰۰۸
کد خبر: ۸۵۳۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خریدهای پرحجم حقیقی ها در شروع هفته

کدام حقوقی «شپنا» فروخت | بازی حقیقی ها در شروع هفته

می متالز - درحالی که خریدهای حقیقی ها در ابتدای هفته پرحجم بود که حقوقی ها به عرضه پالایش نفت اصفهان پرداختند.
کدام حقوقی «شپنا» فروخت | بازی حقیقی ها در شروع هفته

به گزارش می متالز، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود در نخستین روز کاری هفته توانستند 216 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کنند که در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این نماد به بیش از 4میلیارد و 600میلیون تومان رسید. در مقابل بازیگران عمده به حمایت از سهام بانک تجارت پرداختند و خالص خرید 28.6میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند.

بررسی جزئیات جابجایی ها در بازار روز شنبه نشان می دهد که خرید سهام پالایش نفت اصفهان در کانون توجه معامله گران حقیقی قرار داشت. به طوریکه از 145.6میلیون سهم مبادله شده «شپنا» در این بازار، بیش از 126میلیون و 500هزار سهم توسط سهامداران خرد خریداری شد.

 این اشتیاق سبب شد تا سهامدار عمده به عرضه سهم در جهت پاسخگویی به عطش سهامداران بپردازد. به این ترتیب 60میلیون سهم مزبور از سوی شرکت توسعه سرمایه رفاه واگذار شد.

در ادامه روند خریدهای قابل توجه سهامداران خرد، جمع آوری سهام پتروشیمی ها قرار داشت که در راس آن دو نماد پتروشیمی خراسان و پتروشیمی نوری قرار داشتند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی ها در نماد «خراسان» به 37.6میلیارد تومان و در نماد «نوری» به 29.4میلیارد تومان رسید.

در این گروه نماد «پترول» نیز با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به طوریکه گروه توسعه مالی مهرآیندگان برای چندمین روز متوالی در نقش فروشنده باقی ماند و امروز نیز 8میلیون سهم دیگر گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان را واگذار کرد.

همانطور که عنوان شد سهامداران عمده بیشترین خرید و بعضا حمایت را از سهام بانک تجارت داشتند که در نهایت با خالص خرید 28.6میلیارد تومانی این گروه از معامله گران دنبال شد. در این میان مطابق با روال همیشگی، بیشترین خریدار سهام «وتجارت» ، صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی تجارت ایران بود. به طوریکه این حقوقی 565میلیون و 400هزار سهم مزبور را جمع آوری کرد. البته صندوق مزبور در معاملات روز چهارشنبه نیز حدود 400میلیون سهم بانک تجارت را خریداری کرده بود.

در میان دیگر نمادهای بانکی نیز بانک صادرات از حمایت دو سهامدار عمده برخوردار شد. به طوریکه گروه مالی سپهرصادرات و صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات هر کدام 10میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کردند. در همین راستا صندوق سرمایه گذاری امین آشناایرانیان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پست بانک ایران به خرید یک میلیون سهم پرداخت.

در گروه معدنی نیز چادرملو شاهد خرید یک میلیون و 400هزار سهم از سوی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات بود. در همین راستا خود «ومعادن» نیز خرید یک میلیون سهم از سوی شرکت توسعه معدنی وصنعتی صبانور را تجربه کرد.

در میان نمادهای فلزی نیز کالسیمین‌ شاهد خرید 3میلیون سهم از سوی شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. شرکت مادرتخصصی مالی وسرمایه گذاری سینا نیز به خرید 60هزار سهم فولاد کاوه جنوب کیش پرداخت.

در نماد ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ نیز 3حقوقی به جمع آوری سهم اقدام کردند؛ شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس، سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات و صبامیهن در مجموع حدود 3میلیون سهم «فملی» را جمع آوری کردند.

عناوین برگزیده